Wydawca treści Wydawca treści

ochrona lasu

Ochrona lasu jest jedną z podstawowych dziedzin działalności gospodarczej w leśnictwie wykorzystującą wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu zabezpieczania lasu przed szkodami.

Dla leśników ochrona lasu to nie tylko ochrona samych drzew i związanego z nimi surowca drzewnego, ale przede wszystkim jest to ochrona całego ekosystemu leśnego. Tak szerokie pojęcie obejmuje pełen wachlarz elementów składowych ekosystemów, w których dba się o zachowanie bioróżnorodności gatunków chronionych wśród roślin jak i wśród zwierząt, ochronę gleby czy wód. Całość tego skomplikowanego systemu jest narażona na szereg czynników, które podzielono na abiotyczne (zagrożenia ze strony przyrody nieożywionej tj. wiatr, okiść, mróz, susze), biotyczne (zagrożenia powodowane przez zwierzęta, owady, grzyby) oraz czynniki antropogeniczne, których przyczyną jest bezpośrednio człowiek.

Głównym zadaniem ochrony lasu, poza dokładnym poznaniem czynników chorobotwórczych jest zasada profilaktycznego działania, polegająca na zapobieganiu procesom chorobowym oraz zwiększaniu zdolności obronnej drzewostanów.

Pobierz Instrukcję Ochrony Lasu ( tom I i II).


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Warsztaty dydaktyczne „ Super surowiec”

Warsztaty dydaktyczne „ Super surowiec”

   Dziś 9 listopada 2017 roku odbyły się warsztaty poświęcone grze dydaktycznej  „ Super surowiec”, której twórczynią jest Pani Ilona Mrowińska z Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Jeziorach Wysokich, wraz pracownikiem tegoż ośrodka Panem Pawłem Mrowińskim.

    Udział w zajęciach wzięli edukatorzy z Nadleśnictw Lipinki, Żagań i Wymiarki, oraz nauczyciele ze Szkół Podstawowych, które objęte są patronatem w/w nadleśnictw tj. Gozdnicy, Przewozu, Witoszyna, Żagania, Żarek Wielkich, Złotnika, Sieniawy Żarskiej.

Gra jest przeznaczona jest dla dzieci od 11 do 16 lat, jednakże po wybraniu pewnych zadań może być przydatna dla dzieci młodszych i dorosłych. 

  Ciekawie poprowadzone warsztaty przez Państwa Mrowińskich wzbudziły duże zainteresowanie wśród grona pedagogicznego i edukatorów z nadleśnictw. Choć gra jest nowością wprowadzaną do zajęć dydaktycznych, to została ona uznana za bardzo przydatny dodatek do prowadzenia lekcji przyrody, chemii a nawet fizyki i geografii.  Padło wiele propozycji jej modyfikacji i rozszerzenia  niektórych zadań co pozwoli na  szersze jej zastosowanie.

   Szkoły jeszcze w czasie warsztatów złożyły zapotrzebowanie na tą grę do swych szkół. Liczymy na cenne spostrzeżenia i uwagi po pierwszych zajęciach z młodzieżą szkolną co pozwoli na dostosowanie jej do jak największego wykorzystania w różnych przedziałach wiekowych.